Open atelier

De kijkdoos

Waar iedereen altijd welkom is.

Visie

Elk kunstwerk is een kijkdoos. De echte beleving zit onder het oppervlak.

De tekeningen en (monumentale) beelden zijn een uiting van de wijze waarop ik de wereld om mij heen ervaar. Subjectieve voorstellingen die vertrekken vanuit een persoonlijke leefwereld maar die tijdens het uitwerken uitdijen naar een universeel niveau. 



Elk kunstwerk is realistisch maar niet waarheidsgetrouw. Door dit balanceren tussen de correcte weergave van de werkelijkheid en een subjectieve interpretatie ervan krijgt elk werk een eigen realiteit die de dualiteit tussen zien en denken, werkelijkheid en fantasie, waarheid en leugen verhoogt.

De titel van elk werk wordt zorgvuldig gekozen. Hij is immers mede bepalend voor de interpretatie van het kunstwerk. Het is de poort waarlangs de toeschouwer het kunstwerk 'binnenstapt' en er zijn/haar ervaringen achterlaat waarna het zeer wel mogelijk is dat de toeschouwer het werk langs een andere poort verlaat en anders wil benoemen. Titel en werk zijn beiden onderdeel van een dynamisch, artistiek proces, dat na het voltooien van het kunstwerk niet ophoudt en zelfs niet meer in handen van de kunstenaar ligt.

Mijn voorbeelden zijn niet zozeer de ‘grote klassieken’ zoals Rubens, Rembrandt, Titiaan, Michelangelo,… maar de talrijke actuele kunstenaars die aan de figuratieve kunst een nieuwe impuls geven en deze volwaardig tussen de vaak overbelichte ‘abstracte’ avant-garde plaatsen. Enkele namen zijn Bruno Walpot, Michaël Borremans, Sam Dillemans, Antony Gormley, Jenny Saville, Gehard Demetz, H. Craig Hanna, Jenny Morgan, Jason Shawn Alexander, Cindy Wright, Lucian Freud, Filip Sterckx, Robert Schultz, Daniël Barkley, Lotta Blokker, Grzegorz Gwiazda, Juan Bautista Nieto, Willy Verginer... 

Biografie

Karel Hadermann
Karel Hadermann Karel is de zoon en de kleinzoon van beroepskunstenaars en groeide op in kunstenaarsateliers tussen de geur van terpentijn en olieverf

Karel Hadermann

°29 januari 1960, Antwerpen

Karel is de zoon en de kleinzoon van beroepskunstenaars en groeide op in kunstenaarsateliers tussen de geur van terpentijn en schilderdoeken. Zo kreeg hij de knepen van het tekenen met de paplepel in. Misschien daarom dat Karel aanvankelijk niet geïnteresseerd was in een carrière als kunstenaar maar voor een opleiding tot bioloog koos.

Men kan zijn genetische voorbestemming echter niet blijven ontlopen.

Hoewel Karel het tekenmateriaal nooit helemaal opzij legde, begon hij zich pas op 30 jarige leeftijd volledig aan kunst te wijden. Zijn aandacht verschoof aanvankelijk van tekenen naar het maken van beelden maar momenteel krijgen beiden expressievormen opnieuw aandacht.

Vanuit pedagogisch oogpunt is Karel autodidact. Maar door de intensiteit waarmee hij als kind en jongeling met het scheppen van kunst geconfronteerd werd, lijkt zijn opleiding veeleer op de training van oude meesters die op jeugdige leeftijd jarenlang in de leer gingen bij erkende kunstenaars. Leuk weetje: Karel heeft eenzelfde ‘afwijking’ als Leonardo da Vinci. Spiegelschrift schrijven is voor hem makkelijker dan ‘gewoon’ schrift.

Voornaamste verwezenlijkheden in de openbare ruimte

  • inhuldigingsmonument gerontologisch centrum "Huize Nazareth" te Goetsenhoven
  • buste van Koning Boudewijn in de Vlaamse Toontuinen te Hoegaaarden
  • monument 1ste Para in opdracht van de stad Diest (Pegasusmonument)
  • centraal monument nieuw columbarium te Schelle
  • beeldengroep KHL-Diest (drie levensgrote kraanvogels)
  • muurbeeld (nieuwbouw) bibliotheek te Steenokkerzeel
  • "A mirror on the past, a reminder for the future", 200 cm breed en 300 cm hoog bas-reliëf
  • Don Jon, levensgroot ruiterstandbeeld te Scherpenheuvel-Zichem
  • monument begraafplaats Kortenaken
  • monumentaal beeld BWD Plastics te Diest
  • "Kwart voor Twee" Gasketelplein te Schoten
  • "De troeven van Tessenderlo" rotonde te Engsbergen
  • "VLOTTER (met elkaar omgaan)" ter gelegenheid van 50 jarig bestaan maakbedrijf IMSIR - nu VLOTTER - te Boom